We maken op deze website gebruik van cookies. Wilt u weten wat dat betekent voor uw privacy?
Lees dan onze Privacy- en cookieverklaring. Klik hier voor een opt-out van Google Analytics op deze website.
Akkoord »

MenuNaar esj.nl

Relatiebeheerder bij ESJ

Vertrouwen moet je opbouwen

Susanne Tiel is accountant en relatiebeheerder bij bij ESJ. Een functie die haar op het lijf is geschreven. “De jaarrekening samenstellen is de basis, Als trusted advisor het gesprek met de klant aangaan en hem adviseren, is voor mij het leukste.”

Een relatiebeheerder bij ESJ is een eerste aanspreekpunt voor de klanten. De adviseur heeft brede kennis en is een ‘filter’ richting de ESJ-organisatie. Susanne bedient een diverse groep van mkb-klanten. Van een net gestarte kapperszaak tot bedrijven met pakweg 150 medewerkers. Afhankelijk van de vraag die ze krijgt, beantwoordt ze die zelf, of betrekt ze de inhoudelijke specialist.

Opbouwen

Trusted advisor word je niet zomaar. Aan de ene kant is het een functie waarin je moet groeien, aan de andere kant heeft iemand het in zich, of niet. “Ik kwam als assistent-accountant al bij de klanten, dus ze kennen mij al lang. Dat helpt al bij het opbouwen van een relatie.” Vertrouwen bouw je ook op door dingen waar te maken, door beloftes na te komen. Iedere dag weer. “Daar ben ik wel fel op.” Daarnaast is ze altijd geïnteresseerd in de persoon, zegt ze. “Hoe is hij of zij in de privésfeer en hoe vertaalt zich dat naar de onderneming?”

Andere kijk

“Een vertrouwensrelatie moet ontstaan. Er zijn wel klanten die niet er niet per se op zitten te wachten. Omdat ze bang zijn dat wij een verlengstuk zijn van de fiscus, wat natuurlijk niet zo is. Of omdat ze denken dat wij geen verstand van hun business hebben. Maar we bereiden ons altijd goed voor. Daarnaast is het zo dat je mensen uit hun eigen stramien kunt halen, waardoor je ze helpt aan een andere kijk op hun business.”

Heftig

Soms zijn de adviestrajecten best heftig, beaamt Susanne, vanwege tegengestelde belangen binnen een familie of als het slecht gaat met een onderneming. “Niet iedere accountant wil of kan dit. Je krijgt veel telefoon, je mailbox is iedere dag vol met nieuwe berichten, er gebeurt van alles. Dat moet je leuk vinden en je moet ermee om kunnen gaan. Ik vind het heerlijk.” Een rondje hardlopen en haar kinderen zorgen ervoor dat ze haar zinnen verzet en tot rust komt. “Ik vind het ook niet erg om als de kinderen op bed liggen nog even een mailtje te beantwoorden, of te appen met een klant.”

Standvastig blijven

Als adviseur moet je ook in staat zijn om je advies te onderbouwen en te verdedigen, bijvoorbeeld als een DGA het niet eens is met het uitgebrachte advies. “Als je overtuigd bent van je advies, moet je niet met de klant mee lullen, maar standvastig blijven.” Want dat is wel een risico; als je heel lang met een klant optrekt, is de kans aanwezig dat je ‘in dezelfde tunnel kijkt’, zegt Susanne. “Dat moet je voorkomen en borgen. Daarom hebben we regelmatig intern overleg over lopende zaken. Dat is het mooie van de wisselwerking hier tussen de financial engineers en de trusted advisors.”

Met een glimlach: “Er werken hier veel eigenwijze mensen. Het voordeel daarvan is dat men kritisch is op elkaars werk. Dat is alleen maar goed voor het resultaat.”

Past dit bij jouw ambities?

Dan maken we graag nader kennis met elkaar. Ga de uitdaging aan en plan je carrière bij ESJ.
Neem voor meer informatie contact met ons op.
Bekijk onze vacatures »

Aan de slag als Financial Engineer? Solliciteer nu »

Geen vacatures missen? Stel een vacaturemelding in »